+
שבת 17 אפריל 2021

לראשונה בישראל - ״רכבת על גלגלים״

המדובר בכלי תחבורה חדשני באורך של 32 מטר, המיועד לניסוי במרכז הניסויים של חברת נתיבי איילון, לטובת בחינת השימושים עבור הרשות לתחבורה ציבורית.

פורסם: 08.03.21 , 02:10 צפיות: 274 |
לראשונה בישראל - ״רכבת על גלגלים״ לראשונה בישראל - ״רכבת על גלגלים״

אז מה זה בדיוק? רכבת, אוטובוס? מזה


תכירו לראשונה בישראל - ״רכבת על גלגלים״. מדובר בסוג של כלי תחבורה חשמלי מודרני להסעת המונים שהוא בין אוטובוס ארוך לבין רכבת קלה. רק שבמקום לנסוע על מסילה פיזית, הוא למעשה עוקב אחר מסילה וירטואלית המסומנת בצבע במרכז נתיב הנסיעה. המדובר בכלי תחבורה חדשני באורך של 32 מטר, המיועד לניסוי במרכז הניסויים של חברת נתיבי איילון. כל זאת לטובת בחינת השימושים עבור הרשות לתחבורה ציבורית.

כלי התחבורה החדש ישנם המון יתרונות, כאשר המשמעותי שבהם הינו טכנולוגיה המאפשרת לכל "קרון" לעקוב עצמאית אחר מרכז הנתיב וכך למעשה כל המכלול מתנהל כמו רכבת על מסילה. כך שלמעשה כל קרון הוא רכב אוטונומי. זאת בשונה מאוטובוס מפרקי או רכבת שבהם לרוב הקרון הראשון מושך את כל השאר. יתרון מהותי נוסף - שיפועים. לרכבות נדרש תוואי מישורי ככל האפשר. במקרה הזה ניתן להשתמש בכלי בתוואי קיים הכולל לפי נתוני היצרן שיפועים עד 10 אחוז, ורדיוס של 15 מטר, כך שלא נדרש לסלול עבורו מסלול מיוחד.

ככה זה נראה מבפנים.

הכלי מגיע במספר תצורות, החל מ-3 קרונות (32 מטר) ועד ל-5 קרונות (51 מטר), בעלי קיבולת נוסעים מקסימלית של 220 ועד 450 נוסעים בהתאמה. כאשר חוויית הנסיעה היא כשל נסיעה ברכבת קלה.הכלי חשמלי לגמרי, ומגיע בתצורות שונות של סוללות - החל מ-70 קילומטר ועד ל-140 קילומטר בין טעינה לטעינה.במסגרת הניסוי המהירות מוגבלת לכ-70 קמ״ש, נראה שניתן להגיע ל-80 קמ״ש כתלות בתנאי הדרך.כלי התחבורה החדש נוסע על כביש רגיל, ככל שרוצים חוויה של רכבת קלה נדרש נתיב יעודי בדומה למטרונית בחיפה.

המרכב משלב מקומות ישיבה ועמידה בדומה לרכבת הקלה. התצורה הנוכחית היא לצרכי הניסוי, העיצוב וההעמדה הסופית יהיו כמובן ברמת גימור שונה.

התצורה שהגיעה לישראל היא אוטונומית למחצה, בשלב זה עם נהג, אך היכולת לאוטונומיות מלאה קיימת. ההיגוי אוטונומי, אך עצירה והאצה מתבצעים על-ידי הנהג בשלב הנוכחי.